Skip to content

تا اینجای کار شما وب سایت خود را آماده نموده و آنرا اجرایی نموده اید. حال چنانچه به این موضوع (نکات مهم در طراحی وب سایت) تمایل دارید که بدانید شرکت شما و برند شما چگونه در معرض نمایش قرار دارد و مشتریان چگونه مطالب شما را ارزیابی می کنند در اینصورت شما در مسیر درستی قرار گرفته اید. شما می خواهید وب سایتی داشته باشید که نیازهای شرکت و مشتریان را بطور توام پوشش داده و آنها را برآورده نماید. در این مرحله کار شما به پایان نرسیده است بلکه شما در آغاز راه قرار دارید. چنانچه تاکنون همه چیز را در مکان صحیح خود تنظیم کرده باشید این نگرانی وجود نخواهد داشت که نیازمند ایجاد تغییر و تحول در وب سایت خود خواهید بود. بکار بردن تجزیه و تحلیل یک روش عالی برای رشد و پیشرفت کسب و کار شما محسوب می شود. بسیاری از افراد این نکته را نمی دانند که می توانند از سرویسهای اطلاعاتی مانند گوگل آنالیتیکس برای تجزیه و تحلیل وب سایتها استفاده نمایند. در گوگل آنالیتیکس افراد می توانند موضوعات مورد علاقه بازدیدکنندگان، بیشترین ترافیک بازدیدکنندگان بر روی چه سایتهایی است و چه مدت زمانی را افراد در این وب سایتها سپری می نمایند. داده ها و اطلاعاتی که از این سرویسها دریافت می نمائید بسیار ارزشمند بوده چنانچه با استفاده از آن می توانید به این موضوع پی ببرید که چه تغییراتی را در جهت افزایش آمار بازدیدکنندگان و کسب رضایت آنها بر روی سایت خود می بایست اعمال نمائید.

این نکته را در نظر بگیرید که در ابتدای کار و در شروع بکار وب سایت شما نیازی ندارد که از هر حیث بی نظیر و عالی باشد. این نکته (نکات مهم در طراحی وب سایت) کلیدی است که بسیاری افراد را از رفتن به مرحله بعد باز می دارد چنانچه آنها تصور می کنند که وب سایت راه اندازی شده باید از هر لحاظ بدون عیب و نقص باشد. همانطور که در قبل اشاره شد شما در مرحله طراحی سایت و نقشه و طرح کلی باید وقت کافی جهت مشخص نمدن اینگونه موارد صرف کرده باشید. اینکه می خواهید برند شما چگونه نمایش داده شود و استراتژی وب سایت شما چیست از جمله مواردی است که از قبل باید به اندازه کافی بر روی آن تمرکز کرده باشید. پس از اینکه وب سایت خود را راه اندازی نمودید باید شروع به آزمایش صفحات مختلف سایت نمائید. تغییراتی مانند تغییر سرفصلهای مختلف، رنگ دکمه ها، عنوان های ویدئویی و نظایر آن را امتحان نمائید. در اغلب موارد نتیجه انجام تغییرات حیرت آور است بطوریکه یک تغییر جزئی می تواند تاثیر زیادی در میزان سفارشات، خرید و تعاملات دریافتی از طریق وب سایت داشته باشد. با توجه به این موضوع است که اجرای آزمایش چند مرحله ای بعد از طراحی سایت و راه اندازی آن به شدت توصیه می گردد.

طراحی وب سایت مدرن چیزی بیش از عناصر بصری و زیبایی شناسی است. همچنین بر سئو و رتبه‌بندی شما تأثیر می‌گذارد، درک مخاطبان از برند شما را تقویت می‌کند و بر رفتار بازدیدکنندگان تأثیر می‌گذارد. طراحی و چیدمان سایت شما بر کل حضور وب شما تأثیر می گذارد.

7 نکته اصلی در  طراحی وب سایت

1) مسائل فنی

اگر بازدیدکنندگان شما نتوانند سایت شما را ببینند یا به اندازه کافی برای تبدیل در اطراف نمانند، بهترین طراحی جهان اهمیتی نخواهد داشت. صرف نظر از مخاطبان شما، مصرف کنندگان اینترنت تا حدودی بی حوصله هستند – تقریباً 30 درصد از آنها انتظار دارند یک سایت در یک ثانیه یا کمتر بارگیری شود، در حالی که تقریباً نیمی از آنها روی ظاهر شدن یک وب سایت در عرض دو ثانیه حساب می کنند. هر میلی ثانیه فراتر از آن، شانس شما را برای از دست دادن آن خواننده یا خریدار برای همیشه افزایش می دهد.

2) ظاهر وب سایت شما

ظاهر کلی سایت شما یکی از اجزای حیاتی طراحی وب است. ما از این اصطلاحات گسترده برای پوشش طیف وسیعی از واکنش‌هایی که می‌خواهید بازدیدکنندگان وب‌سایت شما داشته باشند، استفاده می‌کنیم. برداشت های اولیه بسیار مهم هستند، بنابراین می خواهید به محض بارگذاری صفحه وب، مخاطبان هدف خود را شگفت زده کنید. کاربران تنها 50 میلی ثانیه زمان می‌برند تا درباره وب‌سایت یا کسب‌وکار شما نظر بدهند، و این تعیین می‌کند که آیا آنها بمانند یا ترک کنند.

مردم موجودات بصری گرا هستند و استفاده از گرافیک عالی راه خوبی برای جذاب تر کردن وب سایت شماست. وب سایت شما تقریباً 1/10 ثانیه برای تحت تأثیر قرار دادن بازدیدکننده  و مشتری بالقوه شما دارد.

3) دسترسی آسان به منو ها

طراحی وب سایت باید به راحتی قابل پیمایش باشد و آیتم های منو باید به راحتی از هر صفحه قابل دسترسی باشد. بیننده باید همیشه دقیقا بداند که در کجای وب سایت قرار دارد و به راحتی به جایی که دوست دارد باشد دسترسی داشته باشد. نقشه سایت ایده بسیار خوبی است و در صورت وجود از آن استفاده می شود. این امر ابتدایی به نظر می رسد اما بیشتر وب سایت ها را می توان در این زمینه بهبود بخشید. به یاد داشته باشید، بین یک منوی تعاملی و یک منوی مزاحم، خط باریکی وجود دارد، بنابراین عملکرد باید ایده باشد.

4) محتوا

محتوا ستون فقرات وب سایت شما است. محتوای شما نه تنها نقش مهمی در قرارگیری موتور جستجوی شما دارد، بلکه دلیلی است که بیشتر بازدیدکنندگان در وهله اول به دنبال وب سایت شما هستند. متن وب سایت شما باید آموزنده، آسان برای خواندن و مختصر باشد. محتوای وب و کپی خوب فکر شده بیش از هر چیز دیگری در طراحی وب سایت شما جذاب، موثر و محبوب خواهد بود.

5) تعامل 

یک طراحی وب سایت واقعاً مؤثر، بازدیدکنندگان شما را بلافاصله درگیر می کند و همچنان توجه آنها را از طریق هر صفحه به خود جلب می کند، و همچنین آنها را تحت تأثیر قرار می دهد تا با شما تماس بگیرند. این “تبدیل” نامیده می شود و احتمالاً هدف نهایی وب سایت شما است. باز هم، مرز باریکی بین «تعامل» و «آزار» وجود دارد، بنابراین سطح تعامل هرگز نباید از مزیت آن بیشتر باشد.

6) دسترسی به اطلاعات

همه بازدیدکنندگان وب سایت شما علاقه مند نیستند، یا وقت کافی برای مطالعه کل سایت را ندارند. آنها ممکن است نیاز داشته باشند فقط به یک شماره تلفن یا آدرس، یا فقط به اطلاعات خاصی دسترسی داشته باشند. به همین دلیل، قرار دادن اطلاعات کلیدی در سایت ساده، در منطقه ای که به راحتی قابل دسترسی است، مهم است. همه ما این تجربه را داشته‌ایم که نمی‌توانیم برخی از اطلاعات مورد نیاز را در یک وب‌سایت پیدا کنیم، و نتیجه همیشه یک بازدیدکننده ناامید است. این تجربه در بهترین حالت آزاردهنده است و یک بازدیدکننده ناراضی برای مدت طولانی در سایت شما باقی نمی ماند و بعید است که بازنگردد، حتی کمتر با شما تجارت کند.

7) برند
وب سایت شما باید بازتاب مستقیم کسب و کار و برند شما باشد. بازدیدکننده شما باید فوراً یک ارتباط بصری بین لوگو، مواد چاپی و مکان آجر و ملات شما ایجاد کند. وب‌سایتی که این کار را انجام می‌دهد نه تنها به خاطره‌انگیز بودن برند شما کمک می‌کند، بلکه سطحی از اعتبار و تصویری بهتر از کسب‌وکار کلی شما می‌افزاید.