Skip to content

سریع ایندکس شدن

اگر گوگل وب سایت شما را ایندکس نمی کند، شما تقریبا نامرئی هستید. برای هیچ عبارت جستجویی نمایش داده نمی‌شوید و هیچ ترافیک ارگانیکی دریافت نمی‌کنید. ما در این مقاله قصد داریم مشکلات ایندکس نشدن سایت شما را بررسی و راهکار های سریع ایندکس شدن را پیشنهاد دهیم

مشکلات ایندکس شدن سایت

مشکلات ایندکس شدن سایت ها عموما به 3 دسته تقسیم می شود:

  • کل وب سایت شما ایندکس نشده است.
  • برخی از صفحات شما ایندکس می شوند، اما برخی دیگر ایندکس نمی شوند.
  • صفحات وب تازه منتشر شده شما به اندازه کافی سریع ایندکس نمی شوند.

خزیدن و نمایه سازی

گوگل صفحات وب جدیدی را با خزیدن در وب کشف می کند و سپس آن صفحات را به فهرست خود اضافه می کند. آنها این کار را با استفاده از یک عنکبوت وب به نام Googlebot انجام می دهند. وقتی چیزی را در گوگل جستجو می‌کنید، از گوگل می‌خواهید که همه صفحات مرتبط را از فهرست آنها بازگردانده و نمایش دهد. از آنجایی که اغلب میلیون‌ها صفحه متناسب با جستجوی شما وجود دارد، الگوریتم رتبه‌بندی گوگل تمام تلاش خود را می‌کند تا صفحات را مرتب کند تا ابتدا بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را ببینید.
نکته مهمی که در اینجا به آن اشاره می کنم این است که نمایه سازی و رتبه بندی دو چیز متفاوت هستند. نمایه سازی برای مسابقه نمایش داده می شود. رتبه برنده است شما نمی توانید بدون حضور در مسابقه در وهله اول برنده شوید.
نحوه ایندکس شدن در گوگل
نحوه ایندکس شدن در گوگل

نحوه بررسی ایندکس شدن در گوگل

به گوگل رفته، سپس site:yourwebsite.com را جستجو کنید
عدد به طور تقریبی نشان می دهد که گوگل چه تعداد از صفحات شما را ایندکس کرده است.
اگر می‌خواهید وضعیت فهرست یک URL خاص را بررسی کنید، از همان آدرس به صورت زیر استفاده کنید:

آدرس url مورد نظر /ir یا site:yourwebsite.com/
اگر صفحه ایندکس نشود، هیچ نتیجه ای نشان داده نمی شود.
اکنون، شایان ذکر است که اگر از سرچ کنسول گوگل استفاده می کنید، می‌توانید از گزارش Coverage برای دریافت بینش دقیق‌تری از وضعیت فهرست وب‌سایت خود استفاده کنید. به آدرس زیر بروید:Google Search Console > Index > Coverage
به تعداد صفحات معتبر (با هشدار و بدون هشدار) نگاه کنید. اگر مجموع این دو عدد چیزی جز صفر باشد، گوگل حداقل برخی از صفحات وب سایت شما را ایندکس می کند. اگر نه، پس مشکل شدیدی دارید زیرا هیچ یک از صفحات وب شما ایندکس نشده است.
همچنین می‌توانید از «کنسول جستجو» برای بررسی ایندکس شدن یک صفحه خاص استفاده کنید. برای انجام این کار، URL را در ابزار URL Inspection قرار دهید.اگر در صورت ایندکس شدن آن صفحه پیغام URL is on Google ظاهر شده و در صورت ایندکس نشده ، عبارت «URL is not on Google» را خواهید دید.

چگونه در گوگل ایندکس شویم
چگونه در گوگل ایندکس شویم

چگونه صفحات سایت خود را ایندکس کنیم

برای جلب توجه گوگل واقعاً باید تجربه درستی ارائه دهید. اگر سایت شما دستورالعمل‌های گوگل را در رابطه با اعتماد، اعتبار و کیفیت رعایت نمی‌کند، احتمالاً این نکات برای شما کارساز نخواهد بود.

با توجه به آنچه گفته شد، می توانید از این تاکتیک ها برای بهبود نرخ نمایه سازی سایت خود استفاده کنید.

1. از گوگل درخواست ایندکس کردن کنید

این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما بسیاری از کسب و کارها نمی دانند که می توانند از کنسول جستجوی گوگل برای درخواست نمایه سازی مستقیم از Google استفاده کنند.

وارد کنسول جستجوی گوگل شوید. به ابزار URL Inspection بروید. نشانی اینترنتی را که می‌خواهید Google فهرست کند در نوار جستجو جای‌گذاری کنید.
گوگل URL را بررسی می کند. روی دکمه “Request Indexing” کلیک کنید.

در حالی که این می تواند یک روش موثر برای صفحات جدید باشد، اما اگر مشکلی اساسی وجود داشته باشد که تا کنون از نمایه سازی جلوگیری کرده است، ممکن است در مورد صفحات قدیمی کمکی نکند.

بررسی فایل  ربات تکست
2. فایل robots.txt خود را بررسی کنید

وقتی گوگل کل وب سایت شما را ایندکس نمی کند، ممکن است به دلیل بلوک شدن خزیدن در فایل robots.txt شما باشد.

می‌توانید با رفتن به yourdomain.com/robots.txt این را بررسی کنید و به دنبال این قطعه‌های کد بگردید:

عامل کاربر: Googlebot
غیر مجاز:/
عامل کاربر: *
غیر مجاز:/

این قطعه کد به گوگل می گوید که اجازه خزیدن هیچ صفحه ای در وب سایت شما را ندارد. برای رفع این مشکل، به سادگی آنها را حذف کنید.

برای اینکه ببینید آیا خزیدن برای یک صفحه خاص مسدو شده است یا خیر، URL را در ابزار بازرسی URL در کنسول جستجوی گوگل قرار دهید. با کلیک بر روی coverage بلوک و جستجوی خطایی که می گوید «Crawl مجاز است؟» می توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید. خیر: توسط robots.txt مسدود شده است.

3. هر تگ noindex اضافی را حذف کنید

از آنجایی که ممکن است بخواهید برخی از صفحات وب را خصوصی نگه دارید، می توانید از Google بخواهید که آن صفحات را ایندکس نکند. اما اگر این تگ ها وارد صفحات دیگری شوند که می خواهید ایندکس شوند، بدیهی است که می خواهید آنها را پیدا کرده و حذف کنید.

به دنبال متا تگ در بخش <head> صفحه وب خود بگردید. این می تواند <meta name=”robots” content=”noindex”> یا <meta name=”googlebot” content=”noindex”> باشد. نکته کلیدی این است که شما به دنبال هر چیزی هستید که می گوید “noindex”.
به دنبال “noindex” در سربرگ پاسخ HTTP X-Robots-Tag بگردید.

4. صفحه فهرست نشده خود را به نقشه سایت خود اضافه کنید

در حالی که گوگل قادر به یافتن صفحات وب است که در نقشه سایت شما نیستند، گنجاندن آنها همچنان بهترین روش است.

نقشه های سایت به گوگل می گویند که چه صفحاتی در وب سایت شما مهم هستند و کدام ها مهم نیستند. آنها همچنین پیشنهاد می کنند که هر چند وقت یکبار صفحات باید دوباره خزیده شوند.

با استفاده از ابزار بازرسی URL در Google Search Console می توانید بررسی کنید که آیا صفحه ای در نقشه سایت شما وجود دارد یا خیر. اگر در پیام «URL is not on Google» با خطایی مواجه شدید که می‌گوید «نقشه سایت: N/A»، آن صفحه در نقشه سایت شما نیست.

5. تگ های اضافی را حذف کنید

تگ های متعارف به گوگل می گویند که نسخه ترجیحی یک صفحه وب کدام است و اکثر صفحات اصلاً آنها را ندارند.

با این حال، اگر یک صفحه دارای یک برچسب متعارف باشد که گوگل را به نسخه ترجیحی آن صفحه که وجود ندارد هدایت کند، صفحه شما ایندکس نمی شود. از این تگ ها به عنوان تگ های متعارف سرکش یاد می شود.

برای پیدا کردن اینکه آیا این مورد است، از ابزار URL Inspection استفاده کنید. اگر صفحه مورد نظر به صفحه دیگری اشاره می کند، یک هشدار می بینید که می گوید: «صفحه جایگزین با برچسب متعارف». اگر قرار نیست این تگ وجود داشته باشد، برچسب متعارف را حذف کنید تا صفحه بتواند ایندکس شود.

به خاطر داشته باشید که تگ های متعارف همیشه بد نیستند و هدفی را دنبال می کنند. قبل از حذف یک برچسب متعارف، از خود بپرسید که آیا صفحه دیگر واقعاً نسخه ترجیحی است یا خیر. اگر نه یا اگر صفحه دیگر وجود ندارد، حتماً برچسب را حذف کنید.

6. صفحات یتیم را دوباره بررسی کنید

صفحه یتیم یک صفحه وب است که هیچ پیوند داخلی (در داخل وب سایت) به آن اشاره ندارد.

مشکل یک صفحه یتیم این است که نه تنها گوگل آن را پیدا نمی کند، بلکه بازدیدکنندگان وب سایت نیز آن را پیدا نمی کنند.

اگر صفحه یتیم مهم نیست، با خیال راحت آن را حذف کرده و از نقشه سایت خود حذف کنید. اگر صفحه مهم است، آن را در ساختار پیوند داخلی وب سایت خود بگنجانید.

7. پیوندهای داخلی nofollow را برطرف کنید

لینک های Nofollow لینک هایی در صفحه شما هستند که از خزیدن و رتبه بندی آن URL مقصد از صفحه شما جلوگیری می کنند. آنها در ابتدا برای جلوگیری از هرزنامه در بخش نظرات از به دست آوردن هر گونه اعتبار در رتبه بندی جستجو با پر کردن یک صفحه با رتبه خوب ایجاد شدند.

با این حال، اگر تگ rel=“nofollow” روی هر یک از لینک‌های داخلی وب‌سایت شما باشد، باعث ایجاد مشکل در نمایه‌سازی می‌شود.

8. صفحات با کیفیت را شناسایی کنید

اگر مشکلات فنی مانع از ایندکس شدن صفحه وب شما نمی شود، احتمال مشکلات کیفیت را در نظر بگیرید.

مهم است که اغلب صفحات خود را مرور کنید و از خود بپرسید:

آیا اگر کاربر از صفحه نتایج جستجو روی آن کلیک کند، برای این صفحه ارزش قائل می شود؟
آیا صفحه من اطلاعات مفید و باکیفیت ارائه می دهد؟
آیا صفحه من ارزشمند است؟

یک ممیزی منظم وب سایت می تواند به شما کمک کند در بررسی محتوا، پرسیدن آن سؤالات و سپس بهبود محتوا در هر کجا که لازم باشد، در صدر قرار بگیرید. اگر خود صفحه ارزشمند نیست و در کل کیفیت پایینی دارد، به حذف کامل صفحه فکر کنید.

لینک سازی خارجی
رابطه بک لینک و سئو

9. بک لینک های با کیفیت ایجاد کنید

بک لینک زمانی است که وب سایت های دیگر به یک صفحه یا صفحات وب سایت شما لینک می دهند. بک لینک های با کیفیت زمانی هستند که وب سایت های با رتبه بالا به شما لینک می دهند.

صفحات شما برای ایندکس نیازی به بک لینک ندارند، اما قطعا گوگل هر چه بک لینک های با کیفیت بیشتری داشته باشید، صفحه شما را سریعتر ایندکس می کند.

10. شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید

البته، اشتراک گذاری صفحات وب شما در رسانه های اجتماعی به گوگل کمک می کند تا صفحات شما را سریعتر ایندکس کند.

باید اطمینان حاصل کنید که استراتژی رسانه های اجتماعی شما شامل انتشار اجتماعی با ارزش ترین محتوای شما به گونه ای است که برای فالوورهای شما جذاب باشد تا آنها نیز آن را با شبکه های خود به اشتراک بگذارند.

تازه در رسانه های اجتماعی شروع کرده اید؟ مطمئن شوید که با پلتفرم رسانه اجتماعی مناسب برای شما و اهدافتان شروع کرده اید.

11. برای محتوای کوتاه مدت از Google Indexing API استفاده کنید

اگر وب سایت شما دارای صفحات و محتوای کوتاه مدت است، مانند آگهی های شغلی، اعلان رویدادها و/یا ویدیوهای پخش زنده، باید از Google Indexing API استفاده کنید.

این ابزار شما را قادر می سازد تا به صورت خودکار درخواست خزیدن و نمایه سازی محتوای جدید و تغییرات محتوا را داشته باشید.

به طور خاص، Google Indexing API می تواند به شما کمک کند:

یک URL را به روز کنید
یک URL را حذف کنید
وضعیت درخواست را بدست آورید

12. مراقب محتوای تکراری باشید

محتوای تکراری به محتوای بسیار مشابه (یا حتی یکسان) اشاره دارد که در چندین صفحه در وب سایت شما یا در سایر وب سایت ها ظاهر می شود.

اساساً، محتوای تکراری می‌تواند گوگل را گیج کند، زیرا هدف موتور جستجو این است که تنها یک URL برای هر مجموعه از محتوای منحصر به فرد فهرست کند. وب سایت های تجارت الکترونیک به دلیل استفاده مجدد از توضیحات محصول در صفحات و وب سایت ها می توانند این را تجربه کنند.

مطالب مشابه

هنوز هیچ دیدگاه ثبت نشده است، لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *