Skip to content

سئو فروشگاه انلاین: چگونه فروش خود را با ترافیک ارگانیک گوگل افزایش دهیم؟

در اهمیت سئو فروشگاه انلاین باید گفت: بخش بزرگی از تمام فروش‌های آنلاین از ترافیک ارگانیک نشات می‌گیرند. پس یک وبسایت تجارت الکترونیک به هیچ‌وجه نمی‌تواند بهینه‌سازی جستجو (سئو فروشگاه انلاین) را نادیده بگیرد. مشکل این جا است که فروشگاه‌های آنلاین معمولاً پیچیده‌ و دارای مقیاس‌های بزرگ  هستند؛ پس بهینه‌سازی‌جزئی درمورد آن‌ها می‌تواند به یک کابوس بی‌پایان تبدیل شود. به علاوه، سئو فروشگاه آنلاین دقیقاً همانند سئوی معمولی نیست و باید موارد دیگری را نیز برای آن مورد توجه قرار داد.

دراین راهنما، مجموعه‌ای از مسائل و محتوای فنی ارائه شده که هر کسی که مشغول به فعالیت در حوزه تجارت الکترونیک باشد قطعاً با آن‌ها برخورد خواهد داشت؛ همچنین توصیه‌های قابل اجرا برای حل این مسائل نیز ارائه خواهد شد.

۱- کلمات کلیدی تجاری و مرتبط را بیابید.

۲- صفحات خود را به صورت کلی، بهینه‌سازی نمایید.

۳- به صفحات محصول مورد نظر خود، نشانه‌گذاری اسکیما بیافزایید.

۴- مراقبت محتوای تکراری باشید.

۵- صفحات محصولاتی که موجودی ندارند را مدیریت کنید.

در این راهنما، دربارۀ مسائلی صحبت خواهم کرد که از نظر سئو فروشگاه آنلاین و به خصوص صفحات محصولات، منحصر بفرد هستند. در این متن از اغلب جنبه‌های سئوی معمولی چشم‌پوشی خواهم کرد اما آن‌ها هنوز هم دارای اهمیت و کاربرد هستند و شما باید آن‌ها را در فرایند سئوی خود مد نظر قرار دهید. اگر در زمینۀ سئو بسیار تازه‌کار هستید، راهنماهای دیگری را به شما پیشنهادمی‌دهم.

گام۱: کلمات کلیدی تجاری و مرتبط را بیابید.

وقتی افراد به صورت آنلاین به دنبال چیزی می‌گردند معمولاً یکی از این چهار هدف را دنبال می‌کنند:

اطلاعاتی، ناوبری، تبلیغاتی یا معاملاتی.

در دو مورد اول، افراد صرفاً به دنبال اطلاعات هستند. آن‌ها از کلمات کلیدی مانند «بیت‌کوین چیست» یا «آب‌و‌هوای امروز» یا «وبسایت ناسا» استفاده می‌کنند. ممکن است آن‌ها به دنبال اطلاعاتی درمورد انواع خاصی از محصولات باشند، مانند «چگونه یک دوچرخه انتخاب کنم»، اما هنوز هم فاصلۀ زیادی تا انجام یک خرید دارند.

در دو مورد آخر، افراد یا به دنبال دسته‌بندی‌های محصولات هستند و یا به دنبال محصولاتی به‌خصوص. مثلاً اگر کسی عبارت «فروشگاه ناسا» یا «تیشرت‌های رسمی ناسا» را گوگل می‌کند، به وضوح به دنبال یک دسته‌بندی از محصولات است. یا اگر کسی «خرید کفش نیوبلنس‌ با رنگ تیره» را گوگل می‌کند، واضح است که قصد خرید یک محصول به‌خصوص را دارد.

با توجه به این نکته، کلمات کلیدی و معاملاتی برای اهداف تجارت فروشگاه انلاین، بهترین گزینه هستند.

تحقیق روی کلمۀ کلیدی برای سئو فروشگاه انلاین

اگر شما به تازگی یک فروشگاه آنلاین را راه‌اندازی کرده‌اید، می‌توانید از تحقیقات کلمۀ کلیدی استفاده کرده و درمورد ایجاد انواع دسته‌بندی‌های محصولات یا حتی نوع محصولات موجود در انبار خود تصمیم‌گیری کنید.

یکی از بهترین روش‌های انجام این کار، راه‌اندازی Rank Tracker است؛ به مسیر Keyword Research > Autocomplete Tools رفته و آمازون را انتخاب کنید. اینجا شما می‌توانید برخی از کلمات کلیدی اولیه خود را وارد کرده و پیشنهادات خودکار از سوی بزرگترین فروشگاه آنلاین جهان را مشاهده کنید:

سئو فروشگاه انلاین

 

تکمیل خودکار آمازون در Rank Tracker

در مثال بالا، من از تعدادی کلمات اولیه در رابطه با دوچرخه استفاده کرده و بیش از هزار پیشنهاد خودکار دریافت کردم. من این فهرست را براساس حجم جستجو، مرتب کردم و به چند کشف جالب دست یافتم. انتظار نداشتم که پایۀ نگهدارندۀ دوچرخه و شورت دوچرخه‌سواری اینچنین در بالای این فهرست قرار گیرند؛ اگر من مالک یک فروشگاه آنلاین دوچرخه بودم باید این دو محصول را در دسته‌بندی‌ها یا زیردسته‌های جداگانه قرار می‌دادم.

روش دیگر برای دستیابی به یک مجموعه کاربردی از کلمات کلیدی، بررسی این نکته است که آیا نزدیک‌ترین رقبای شما از آن‌ها استفاده می‌کنند یا نه. برای این کار، به سربرگ‌های  Ranking Keywords یا  the Keyword Gapدر Rank Tracker  بروید و ببینید رقبای شما  در کدام کلمات کلیدی رتبه دارند:

سئو فروشگاه اینترنتی

 

کلمات کلیدی رقبا در Rank Tracker

زمانی که ایده‌های اولیه درمورد کلمات کلیدی و کلمات به کاررفته توسط رقبا به پایان رسید، به سربرگ Sandbox بروید، جایی که تمام کلمات کلیدی یافت شده در گام پیشین ذخیره شده‌اند:

سئو فروشگاه انلاین

 

Sandbox در Rank Tracker و سئو فروشگاه انلاین

همان‌طور که در مثال بالا مشاهده کردید، من توانستم بیش از 15 هزار ایده درمورد کلمات کلیدی بیابم. اکنون می‌توانم آن‌ها را براساس حجم جستجو مرتب کرده یا از فیلترهای دیگری برای انتخاب کلمات کلیدی با بهترین رتبه‌بندی (سئو فروشگاه انلاین) استفاده کنم، یعنی محصولاتی با بیشترین جستجو در بازار.

تحقیق روی کلمات کلیدی برای یک فروشگاه موجود

 اگر شما هم‌اکنون دارای یک فروشگاه آنلاین تثبیت‌شده هستید، پس تنها کاری که باید انجام دهید حصول اطمینان از این است که صفحات موجود در فروشگاه شما با استفاده از کلمات کلیدی متناسب با اهداف درست، بهینه‌سازی شده‌اند:

  • کلماتی با مقاصد معاملاتی و تجاری مانند «خرید، خریداری، قیمت، فروش، دیدگاه کاربران، مقایسه».
  • برندهای دردسترس در وبسایت شما، مانند Campagnolo, Trek, Bianchi.
  • دسته‌بندی‌ها، محصولات، و ویژگی‌های محصولات مانند دوچرخه، قاب، جاده، دوچرخه کوهستان، دوچرخه کربنی، دوچرخه استیل.

اکنون Rank Tracker را راه‌اندازی کرده و به مسیر Research > Keyword Combinations > Word Combination  بروید و هر فهرست را در یک زمینۀ جداگانه وارد کنید:

سئو فروشگاه اینترنتی

 

ترکیب‌ کلمات کلیدی در Rank Tracker

روی «جستجو» کلیک کنید و این ابزار، کلمات شما را با یکدیگر ترکیب کرده و یک فهرست کامل از کلمات کلیدی با قصد خرید به شما ارائه می‌دهد که می‌توانید در وبسایت خود به کار ببرید:

 

سئو فروشگاه انلاین

 

اکنون می‌توانید کلمات کلیدی را انتخاب کنید که به وبسایت شما ارتباط دارند، آن‌ها را در صفحات خود به نمایش بگذارید و صفحات را برای استفاده از این کلمات کلیدی، بهینه‌سازی نمایید.

گام۲: صفحات خود را به طور عمده بهینه‌سازی نمایید (سئو فروشگاه انلاین)

یک فروشگاه اینترنتی معمولاً دارای یک مجموعۀ محدود از صفحات دسته‌بندی و هزاران صفحه محصولات است. همه‌چیز درمورد صفحات دسته‌بندی، کم‌وبیش روشن است؛ معمولاً رویکرد سئوی صفحه سنتی روی آن‌ها صورت می‌گیرد.

کار در مورد صفحات محصولات، پیچیده‌تر است. شما به ندرت زمان و منابع کافی برای ایجاد عناوین منحصربفرد، هشتگ‌ها، و شرح محصول برای هرکدام از صفحات محصولات دراختیار دارید.

برای خودکار کردن این روند، عنوان، شرح کلی، و الگوهای هشتگ برای صفحات محصولات خود ایجاد کنید. مثلاً می‌توانید از این الگو برای تگ عنوان استفاده نمایید:

[نام محصول] را آنلاین خریداری کنید/ نام فروشگاه

[نام محصول] متغیری است که در هر صفحه بنا به نوع محصول، تغییر می‌کند. اگر CMS شما از متغیرها پشتیبانی نمی‌کند، از تیم توسعۀ خود کمک بخواهید.

همین کار را درمورد هشتگ‌ها و شرح محصولات انجام دهید؛ و به یاد داشته باشید که عناوین و شرح‌های کلی در فهرست‌بندی شما در SERP به نمایش درمی‌آید. پس مطمئن شوید با استفاده از عباراتی قدرتمند و محرّک، کلیک‌های جستجو را به سمت خود مجذوب و فریفته کنید.

گام۳: به صفحات محصولات خود، نشانه‌گذاری اسکیما بیافزایید

نشانه‌گذاری اسکیما، مجموعه‌ای از تگ‌های HTML مخصوص است که به گوگل کمک می‌کند بفهمد چه چیزی در صفحات شما قرار دارد. گوگل، سپس می‌تواند از این اطلاعات برای نمایش بهتر صفحۀ شما در جستجو یا سئو فروشگاه انلاین استفاده کند. به عنوان مثال، اگر شما از اسکیمای محصول و دیدگاه مشتریان روی صفحات محصولات خود استفاده کنید، آنگاه اسنیپت‌های جستجوی معمول شما با ویژگی‌های بیشتری بهبود می‌یابند:

به صفحات محصولات خود، نشانه‌گذاری اسکیما بیافزایید

اسنیپت‌های محصول در جستجو برای سئو فروشگاه انلاین

برخلاف اسنیپت‌های معمولی، اسنیپت‌های محصول پربار می‌توانند بسته به نوع محصول، نشان‌دهندۀ دیدگاه‌ها، قیمت‌ها، و دیگر جزئیات محصول باشند.

اگر شما فروشگاه آنلاین خود را با استفاد از CMS ساخته‌اید، شانس زیادی وجود دارد که CMS به طور پیش‌فرش، نشانه‌گذاری اسکیما را قرار دهد و تمام محصولات شما از قبل، تگ خورده باشند. یا اگر این طور نیست، شما احتمالاً می‌توانید یک افزونه را نصب کنید که در چند ثانیه این کار را برای شما انجام می‌دهد. تنها کاری که برای شما باقی می‌ماند این است که به مسیر Google Search Console > Enhancements  رفته و مطمئن شوید گوگل، اسکیمای شما را بشناسد و مسئله‌ای در این زمینه وجود نداشته باشد:

 

سئو فروشگاه انلاین

 

گزارش بهبود در کنسول جستجوی گوگل برای سئو فروشگاه انلاین

اگر وبسایت شما به طور سفارشی ساخته شده باشد، احتمالاً باید اسکیما را به صورت دستی وارد کنید یا از تیم توسعۀ خود بخواهید تا این فرآیند را خودکار نمایند.

به عنوان آخرین راه‌حل برای سئو فروشگاه انلاین، اگر تعداد قابل کنترلی از محصولات را در اختیار دارید یا اگر می‌خواهید تنها روی مهمترین صفحات محصولات خود از اسکیما استفاده کنید، می‌توانید از این ابزار کمک بگیرید. این یک ابزار گوگل است که شما در آنجا می‌توانید نوع نشانه‌گذاری اسکیمای خود را انتخاب کرده و آدرس URL خود را وارد کنید:

 

گزارش بهبود در کنسول جستجوی گوگل

و سپس به سادگی پیج را مرور کرده، جزئیات محصول را هایلایت کنید و انتخاب کنید که چه هستند:

 

سئو فروشگاه انلاین

 

وقتی محصول خود را تگ کردید، کد اسکیما را دانلود کرده و آن را به وبسایت خود بیافزایید.

شما می‌توانید اسکیمای خود را با یک ابزار آزمایش تایید کنید یا همانند قبل، داشبوردکنسول جستجوی گوگل خود را چک کنید.

گام ۴: مراقبت محتوای تکراری باشید.

اطمینان حاصل کنید که هر صفحه از سایت شما منحصر بفرد است. مسائل مربوط به محتوای تکراری در سایت‌های فروشگاهی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • خارج از سایت – محتوا در وبسایت‌های متعددی در سرتاسر شبکه به چشم می‌خورد.
  • درون سایت – صفحات متعددی از سایت، محتوای یکسانی را نمایش می‌دهند.

این گونه می‌توان هرکدام از این مسائل را حل کرد:

اصلاح محتوای تکراری خارج از سایت

دونسخه‌نویسی خارج از سایت در حوزۀ تجارت الکترونیک امری طبیعی است. فروشگاه‌های آنلاین، اغلب از شرح محصولات، تصاویر، و خصوصیات ارائه‌شده توسط تولیدکنندگان استفاده می‌کنند. این منطقی است چون مثلاً شما نمی‌توانید ویژگی‌های جدیدی برای آخرین آیفون ابداع کنید. اما چند راه‌حل برای سئو فروشگاه انلاین این مشکل وجود دارد:

  • شرح محصول منحصربفردی برای هر مورد بنویسید. اگر شما تیمی حرفه‌ای از نویسندگان برای پوشش تمام محصولات موجود و سئو فروشگاه انلاین در اختیار دارید، اقدام کنید. فقط به خاطر بسپارید که موجودی انبار شما روزبه‌روز بزرگتر می‌شود و باید تیم نویسندگان را پابه‌پای آن توسعه دهید.
  • یک بخش Q&A برای هر محصول اضافه کنید. شما می‌توانید شرح محصولات خود را با افزودن یک بخش FAQ منحصربفرد کنید؛ به همراه سوالاتی که اغلب توسط مشتریان درمورد محصولات پرسیده می‌شود. اگر شما این کار را انجام دهید، می‌توانید از مزیت نشانه‌گذاری اسکیمای Q&A استفاده کرده و صفحۀ خود را از دیدگاه گوگل ارتقا دهید.

اصلاح محتوای تکراری درون سایت

محتوای تکراری درون سایت برای سئو فروشگاه انلاین، مشکلی است که مکرراً در صفحات فروشگاه‌های آنلاین و سئو فروشگاه انلاین رخ می‌دهد. این مشکل می‌تواند از سوی سیستم مدیریت محتوای وبسایت شما یا ساختار غیرقانونی وبسایت باشد که بر روی سئو فروشگاه انلاین تاصیر منفی دارد. معمولاً دو سناریو در این مورد وجود دارد.

اول، یک محصول می‌تواند به دسته‌بندی‌های متعددی تعلق داشته باشد، مثلاً یک سیستم تلوزیون سامسونگ می‌تواند در دسته‌های خانه، تلوزیون، و سامسونگ یافت شود. بسته به مسیرهایی که یک کاربر برای رسیدن یه محصول طی می‌کند، CMS می‌تواند URLهای متفاوتی برای همان یک محصول ایجاد نماید. به عنوان مثال:

http://mystore.com/tv-sets/samsung-un65hu9000-65-inch.html
http://mystore.com/samsung/samsung-un65hu9000-65-inch.html

دوم، CMS می‌تواند یک URL جداگانه برای هر نوع از یک محصول ایجاد کند (مانند سایز، رنگ، یا ویژگی‌های دیگر). به عنوان مثال:

http://mystore.com/women-hoodies/juicy-couture-velour-hoodie-white.html
http://mystore.com/women-hoodies/juicy-couture-velour-hoodie-black.html

بهترین راه برای حل مشکل محتوای تکراری درون سایت از طریق URLهای استاندارد است. خوشبختانه اغلب پلتفرم‌های CMS که معمولاً صفحات را دونسخه‌نویسی می‌کنند، از این شیوه نیز بهره می‌برند. URLهای استاندارد به طور خودکار تنظیم نمی‌شوند.

گام۵: صفحات محصولاتی که موجودی ندارند را مدیریت کنید.

اگر هر مورد از محصولات به طور موقت در دسترس نباشد، حذف صفخۀ مربوط به آن انتخاب مناسبی نیست؛ چون از فهرست جستجو بیرون می‌افتد و در زمان بازگشت محصول به انبار، شما مجبور خواهید شد دوباره آن را رتبه‌بندی کنید. صفحه باید به طور واضح بیان کند که درحال حاضر، این محصول موجود نیست و تمام اطلاعات لازم و مورد نیاز بازدیدکننده را در اختیار او قرار دهد؛ اینکه باید برای رسیدن این محصول منتظر بماند یا اینکه می‌تواند جایگزین دیگری را سفارش دهد.

  • تاریخ مقرر برای رسیدن آن محصول یا مورد را ذکر کنید. این به بازدیدکنندگان کمک می‌کند تصمیم بگیرند که آیا منتظر دسترسی مجدد به محصول بمانند یا باید به دنبال جایگزین‌های مناسبی برای آن باشند.
  • پیشنهاد دهید در زمان بازگشت محصول به موجودی به آن‌ها اطلاع می‌دهید. حتی اگر از زمان دسترسی مجدد به محصول، اطلاع دقیقی ندارید ایدۀ خوبی است اگر به بازدیدکنندگان پیشنهاد دهید در زمان بازگشت محصول به آن‌ها اطلاع داده شود.
  • به بازدیدکنندگان اجازه دهید درصورت تمایل، سفارش اولیه دهند. اگر مطمئن هستید که این محصول به زودی در دسترس قرار خواهد گرفت، اجازه دهید کاربران آن را سفارش اولیه دهند. این به مشتریان شما اطمینان می‌دهد که در زمان بازگشت محصول به انبار، آن‌ها اولین کسانی باشند که آن را دریافت می‌کنند.
  • فهرستی از محصولات مشابه را اضافه کنید. هر زمان قادر بودید به بازدیدکنندگان خود انتخاب‌های جایگزین ارائه دهید تا مطمئن شوید آن‌ها از شما خرید می‌کنند و به رقبای شما مراجعه نخواهند کرد.

محصولاتی که برای همیشه از موجودی انبار حذف شده‌اند را مدیریت کنید.

اگر یک مورد از محصولات شما از فهرست فروش حذف شده است، شما گزینه‌های متعددی برای اعمال در صفحۀ مربوط به آن در اختیار دارد.

  • یک صفحۀ 404 را بازگردانید. یک صفحۀ 404، راهی طبیعی برای حذف صفحات از فهرست موتور جستجو است؛ با این روش، رتبه‌بندی کلی سایت یا سئو فروشگاه انلاین، تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. مطمئن شوید که صفحات 404 را از XML sitemap سایت خود حذف کنید – این مسئله، سیگنال غلطی به موتورهای جستجو ارسال می‌کند که این صفحه باید از فهرست حذف شود. این رویکرد برای صفحاتی که بک‌لینک‌های زیادی ندارند و به عنوان نقطۀ ورودی وبسایت عمل نمی‌کنند، مناسب است. اما اگر این صفحه به دلایل دیگر از رتبه‌بندی خوبی برخوردار است، گزینه‌های دیگر را مد نظر قرار دهید.
  • یک ریدایرکت 301 به یک محصول مشابه یا دسته‌بندی مربوط ایجاد کنید. این کار به شما کمک می‌کند از پتانسیل صفحه استفاده کنید؛ در بدترین حالت، ریدایرکت‌های 301 می‌توانند زمان بارگذاری را افزایش داده و بازدیدکننده را سردرگم سازند.
  • صفحۀ محصول را نگاه دارید، اما بیان کنید که این محصول دیگر عرضه نخواهد شد و موارد جایگزینی پیشنهاد دهید. این روش می‌تواند پتانسیل و رتبه‌بندی صفحه یا سئو فروشگاه انلاین را حفظ کند. اما اگر موجودی فروشگاه آنلاین شما مرتباً تغییر می‌کند، این گزینه معمولاً پیشنهاد نمی‌شود – شما نمی‌خواهید با هزاران محصول ناموجود، بودجه خزش خود را هدر دهید.

ایده‌های نهایی

به یاد داشته باشید، مطالب گفته شده در مورد سئو فروشگاه انلاین باید به فعالیت‌ها و مهارت‌های سئوی شما افزوده شود، که شامل بهینه‌سازی فنی (سرعت، امنیت، پاسخگویی)، بهینه‌سازی محتوایی (اگر بازاریابی محتوایی بخشی از راهبرد شما است)، و سئوی خارج از صفحه (بک‌لینک‌ها، ارجاعات، و GMB) می‌باشد. آیا جنبه‌های پراهمیت دیگری از تجارت الکترونیک در مورد سئو می‌شناسید؟ در قسمت نظرات به آن‌ها اشاره کنید و ما حتماً در مقالات خود از آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

 

 

 

 

 

مطالب مشابه

هنوز هیچ دیدگاه ثبت نشده است، لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *